Els articles publicats en aquest blog, són escrits i supervisats per Bàrbara Viader Vidal

dilluns, 14 de febrer del 2011

Arriba l’estiu... Què podem fer amb els nens? Idees des de la integració Sensorial.



Samarretes de màniga curta, piscina, platja, calor... ja arriba l’estiu! Els nens són a punt d’acabar l'escola i a tots els pares us toca planificar noves activitats que a més a més han de tenir el màxim sentit per als vostres fills. Per a les famílies d'un infant amb dificultats d’integració sensorial, això és tot un repte... Què li convé al nostre fill? Què és millor? Aquesta activitat li anirà bé o potser millor aquesta altra...? 

Abans de decidir quines activitats triar, pot ser molt útil agafar paper i llapis i redactar 4 columnes que plasmin quines són les motivacions dels vostres fills, quines són les seves dificultats, quines són les seves fortaleses, i quines habilitats voleu que adquireixin durant l’estiu. Una vegada tingueu elaborades les quatres columnes, podeu començar a analitzar cada activitat que tingueu en ment, en funció de les característiques dels vostres fills.

Com treballar l’autonomia?

Per altra banda, també és molt important tenir en compte que l’estiu és un període més relaxat, de calma, de tranquil·litat... el temps s’atura una mica, i per tant podeu practicar cada dia una estona, aquelles habilitats que els vostres fills han d’adquirir, i que durant el curs no les podeu treballar perquè aneu molt de bòlit. Es tracta de treballar les habilitats que els hi manquen, en base a les fortaleses i les motivacions de cada infant. Utilitzeu les pròpies fortaleses dels vostres fills i veureu com immediatament l’infant es sent més segur d’ell mateix, i es reforça la seva autoestima.

D’aquesta manera observem que això té un impacte positiu també en la motivació de l’infant per realitzar aquelles activitats que més li costen. Per exemple: si el vostre fill té dificultats per vestir-se sol al matí, i al mateix temps té bones habilitats per nedar a la piscina, i li agrada molt posar les claus al pany de la porta quan heu de sortir de casa, podeu utilitzar aquestes dues activitats, per motivar-lo a vestir-se sol. Recordeu que és l’estiu, que esteu més relaxats i no hi ha pressa... Animeu al vostre fill a vestir-se sol parlant de la piscina, i recordant-li que al sortir de casa ell serà responsable de posar la clau al pany, per tancar la porta.

També us suggereixo la següent recomanació; seleccioneu només un parell d’àrees que vulgueu treballar durant l’estiu, i doneu el màxim suport al vostre fill per tal que vagi adquirint totes les habilitats necessàries per desenvolupar aquetes àrees específiques. És sempre més senzill focalitzar l’atenció en dues àrees, i si aquestes s’assoleixen en podeu anar plantejant de noves.

 Per exemple: deixar els bolquers durant el dia (o nit si la vostra terapeuta us ha dit que el vostre fill està madurativament preparat), i que es vesteixi sense ajuda posant-se sol aquelles peces de roba que no tenen botons, ni cremalleres.

Per exemple: que es prepari la motxilla sol cada dia (per ajudar-lo podeu fer una cartolina que mostri un dibuix de totes les coses que ha de posar dins de la seva motxilla), i que es pentini sol.

Veureu que si us marqueu els objectius d’autonomia de dos en dos, serà més senzill per a tota la família, i l’infant podrà focalitzar la seva atenció amb més facilitat. També els suports visuals (cartolines amb dibuixos i fotografies reals indicant els passos que ha de fer el nen en cada activitat d’autonomia), ubicades a les parets dels espais on els infants han de dur a terme aquestes activitats.

Com treballar l’autoregulació?

La majoria dels infants que assisteixen al CEIB tenen dificultats d'autoregulació. Això significa que els costa regular la intensitat de les informacions sensorials que reben del seu cos i de l’entorn, i això comporta que podem observar un dels 3 extrems diferents d’alteració:

  • Reaccions explosives, descontrolades, impulsives... (desorganització)
  • Reaccions lentes, falta d’activació, desmotivació... (falta de reacció o reacció lenta)
  • Cerca exagerada i ansiosa d’informació sensorial... (activitat motriu exagerada)

Aquestes 3 reaccions són típiques en els infants que tenen dificultats de modulació sensorial (disfunció en la integració sensorial), i per tant els hi costa molt autoregular-se.

De quina manera podeu millorar la modulació sensorial, per tal que tingui un impacte positiu en l’autoregulació dels vostres fills? Es tracta de planificar activitats que proporcionin una bona entrada d’estímuls propioceptius (estimulació corporal principalment músculs i articulacions).

Neurològicament la integració sensorial ens diu que els estímuls propioceptius són els reguladors interns per excel·lència. Són els estímuls propioceptius els que ens permeten regular la nostra activitat cerebral en qualsevol de les 3 alteracions que hem anomenat anteriorment, de la següent manera:

  • Reduir el nivell d’activitat si estem molt neguitosos
  • Augmentar-lo si estem molt adormits i lents
  • Ordenar-lo si ens trobem desorganitzats i descontrolats 



Per això volem donar una gran importància a explicar-vos quines activitats propioceptives podeu fer durant aquest estiu amb els vostres fills.

  • Activitats centrades en exercici físic intens: escalada, excursionisme, transportar objectes pesats d’un lloc a un altre (aigua, sorra, caixes...), pujar i baixar escales, empènyer el carretó de la compra quan estigui una mica ple, portar una motxilla a l’esquena que pesi una mica, arrossegar un carretó ple de coses que pesin...
  • Els parcs sovint ofereixen oportunitats d’escalar, i jocs infantils que permeten obtenir una activitat forta per als músculs i a les articulacions. Fins i tot si li demaneu que intenti escalar per sota de la zona de jocs enlloc de per sobre, això farà que els seus músculs i articulacions encara hagin de treballar més, perquè estaran sostenint el seu pes en contra de la gravetat, i això requereix una gran quantitat de propiocepció (els pares comenceu a planejar conscientment tota una sèrie d’activitats amb els vostres fills, que afegeixen pes i impliquen fer més força, per augmentar així la resposta propioceptiva de músculs i articulacions en els jocs dels vostres fills).
  • Feu-lo dur una motxilla amb pes durant una estona, ja sigui quan va caminant pel carrer, o quan està assegut al cotxe (i li poseu a sobre les cames).
  • Caminar és un recurs excel·lent que proporciona l’oportunitat de millorar l’autoregulació, i si a més a més ho fem en pujades i pendents, això proporciona un treball més intens en músculs i articulacions, que caminar en àrees planes.

A més a més, és de gran ajuda proporcionar un repte cognitiu per augmentar l'autoregulació. És a dir, si aneu d’excursió o de passeig (sense presses i amb temps), li podeu dir al vostre fill que sigui ell que triï els camins més interessants perquè la resta de persones que l’acompanyeu el segueixin. Això requereix planificació, i li esteu donant una gran responsabilitat al vostre fill.

També forma part de l’autoregulació, el fet de comprendre indicacions com “atura’t, dreta, esquerra, ràpid, lent...”. Això ho podeu treballar d’una manera divertida durant les passejades a l’estiu, tot dient: “pujarem en direcció a aquell arbre fins que digui pareu”, “ara anirem més ràpid”, “ara anirem a poc a poc”... Tot això ho farem durant una excursió, aprofitant un moment en el qual els vostres fills estan centrats, organitzats i activats neurològicament, i per tant estan preparats per aprendre noves habilitats. Una altra idea és jugar al joc del ”veig-veig” i veure quants objectes els infants poden trobar, dins d’un entorn delimitat i específic. Preneu-vos tot el temps que calgui per aturar-vos i cercar tots plegats. D’aquesta manera trenqueu el ritme de la caminada amb petits descansos, però amb un bon propòsit. 



Si al vostre fill li agrada l'art, podeu cercar activitats artístiques durant l’estiu, que no requereixin el control i aprenentatge d’una tècnica específica, sinó l’exploració i diversió amb diferents tècniques de manualitats. Si no té hipersensibilitat tàctil, la participació en tallers fent figures de fang o utilitzant les mans per fer figures amb paper maixé, poden ser molt divertides. Si hi ha hipersensibilitat tàctil, llavors seran més recomanables els tallers de dibuix o altres manualitats entretingudes que no impliqui embrutar-se les mans.

Els jocs a l’aigua (piscina o platja) són un altre recurs excel·lent durant l’estiu. La natació permet millorar la coordinació bilateral, reforçar la resistència física i el to muscular, assolir la maduresa articular (necessària per a la psicomotricitat fina), i al mateix temps permet reforçar la consciència corporal i el control de la postura. Encara que el vostre fill no sàpiga nedar bé, l’aigua ofereix una forta pressió a tot el cos, i això és un estímul propioceptiu molt positiu que ajuda a l’autoregulació i a la maduresa corporal. És important preparar jocs a l’aigua, on l’infant tingui sempre l’èxit assegurat. És a dir, es tracta de pensar jocs molt simples, com recuperar objectes de la superfície o de sota l’aigua, crear petits circuits d’obstacles dins de l’aigua, moure’s com diferents animals marins... 

Així doncs, ara que ja ha arribat l’estiu, que sabeu com utilitzar noves activitats propioceptives, i que teniu més temps per potenciar l’autonomia dels vostre fills en les activitats de la vida diària, és important que aprofiteu totes les indicacions que es comenten a aquest article, a través del joc. Sou vosaltres els principals cuidadors i protectors dels vostres fills, i heu passat un curs escolar molt intens, esforçant-vos cada dia i lluitant per assolir noves habilitats... Ara és moment de gaudir amb els vostres fills, de jugar i divertir-vos junts. Totes aquelles activitats que us proposeu durant l’estiu han de tenir com a finalitat principal el joc i la diversió. Aquesta és la principal ocupació dels vostres fills, el joc, i vosaltres, com a adults, podeu aprofitar per recuperar aquest aspecte que sovint queda oblidat durant l’any. Jugueu amb els vostres fills i enfortireu les seves habilitats maduratives, regulareu el seu processament sensorial, i establireu un vincle emocional que els farà més forts i segurs, per afrontar amb més recursos i més èxit el proper curs escolar.


* Aquest article l'ha escrit Bàrbara Viader, inspirant-se en l'article "What should we do this summer" de Lynn Witzen, terapeuta ocupacional del STAR Centre.

STAR Lights: What Should We Do This Summer? By Lynn Witzen, MS, OTR Supervisor of OT at STAR Center, Greenwood Village, CO, EUA.